lørdag den 19. november 2011

Julestress!

Ja, undskyld!   - Jeg har ikke haft tid til at "passe" bloggen. Jeg arbejder på højtryk og har tusinde overspringshandlinger, når det gælder juletingene til den kommende udstilling i Vejle.

Jeg har så svært ved at samle mig om at få gjort tingene færdige. Sikkert fordi, det dels har drillet med rakubrændingen af "ænderne", dels har jeg emner, der ikke er forglødet endnu...

Så igår fik jeg færdiggjort de emner, der mangler forglødning og pakket dem i ovnen. Jeg fik også glaseret 3 ænder til rakubrænding og 2 til ombrænding.

Så gik jeg igang med at glasere juletræerne og fik dem klar til ovnen. Så mangler jeg bare at glasere kræmmerhuse og andet, så ovnen ikke er halv fuld.

Planen er så at brænde en ovn, der halvt består af uforglødede emner, halvt lertøjsglasur. Det program har min ovn, så langsom temperaturstigning til 600 grader og så fuld skrue til 1050 grader. Så bliver emnerne godt nok forglødet højt, men det har ikke været noget problem at glasere emner, der har fået denne høje temperatur. Kom nemlig til at brænde den første ovnfuld ved denne høje temperatur.

Så idag har jeg været igang med rakutønden og nu står ænderne og køler.
Jeg syntes brændingen gik som en leg idag og glæder mig til at se resultatet.


Mens rakuen varmede op fik jeg gjort klar til pitbrænding, pakket pitten, - men da jeg var henne og tage de sidste ænder op af rakutønden, tyvstartede pitten!

Jeg havde nemlig haft tændt op i pitten med et bål for at tørre stenene ud inden jeg skulle pakke pitten. Det hele er jo så efterårs vådt. Men der var åbenbart lige lidt gløder tilbage og vupti, så startede pitten uden mig!

Det var jo ikke liiiige sådan jeg havde planlagt det og det viser sig, at der er alt for meget træk i sådan en pit, bygget af løse mursten. Så jeg har svært ved at styre brændingen og kan ikke dæmpe ilden.
Så flammerne brænder lystigt, pt. er de grønne, selvom jeg har dækket pitten til med en plade. Så jeg er spændt på at se, om der er andet end en bunke aske og potteskår tilbage i morgen... Hmmm, på den igen...


Nå nu har jeg fortjent min kaffe, inden jeg skal skure ænder :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar