onsdag den 22. august 2012

Ny rakutønde.

Nu skal det være, nu trænger jeg til mit raku-fix.

Så derfor har jeg bestilt keramiskfilt hjem, købt kanthaltråd og røvet naboens volieretråd.

Og på sommerens varmeste dag gik jeg så igang.

Volierenet klippet til...



Og der måles ud til låg.... Besluttede at prøve uden fast bund i første omgang.


Lidt af værktøjet, plus en god stor saks til filten. Støvmaske og engangskedeldragt er et must når man arbejder med keramisk filt. Og i 30 graders varme er det er helt speciel fornøjelse.


Filten syes på med forglødede knapper og kanthaltråd. Tønden har fået dobbelt lag filt, dvs. 5 cm isolering.


Sådan kom det færdige resultat til at se ud. Brænderhul i bunden ca. 10 cm. fra jorden og ventilations/kik-hul i låget.

Selvom jeg syntes, at jeg gjorde "tønden" rigeligt stor inden den blev beklædt med filt, er den nu blevet lige til det små. Så jeg har bestilt et par nye ovnplader hjem, som forhåbentligt passer ned i.

Tønden er 60 cm høj og har en diameter på ca 30 cm indvendigt.

Nu venter jeg bare på at det bliver weekend, så jeg kan få den prøvet af :-)

Gasbrænderen er indkøbt plus at jeg dagen efter købet, fik en brugt gasbrænder af en kammerat. Så nu skal jeg lige have tjekket gasflasken, rørt mine raku glasurer op og fundet nogle velegnede reduktions beholdere.

Jeg påtænker også at prøve noget metalstøbning. Men mere om det kommer senere. Er begyndt at samle skrot metal og kigge efter en smeltedigel.

1 kommentar:

  1. Lyder spændende. Glæder mig til at høre fortsættelsen

    SvarSlet