lørdag den 25. august 2012

Første brænding i den nye tønde

Onsdag aften fandt jeg energien til at stille lave en prøvebrænding i den nye rakutønde.

Manden min og naboen havde været så dejlige at samle mine gasbrændere og teste dem, så gasflaskerne og brændere var klar.

Jeg fik glaseret nogle få emner og fik stillet det hele an omme bag huset, hvor mit nye lerværksted engang skal bygges.


Den første gasbrænder, som jeg fik brugt af en kammerat, kunne ikke levere varme nok, så den blev hurtigt byttet ud med den ny-indkøbte. Og den kunne levere en voldsom varme :-)

Jeg brændte nogle hjerter med Ceramas røde rakuglasur og disse ved jeg, har et lavere smeltepunkt end mine hjemmerørte glasurer, så de var først ude af tønden.


Da jeg hev dem op ad tønden, var de til min store skræk helt sorte, men i reduktions beholderen artede de sig og fik den skønne røde farve.

Mine emner med mine egne glasurer var dog skuffende, da de alle fik en uskøn brun/rød farve og jeg er gået i tænkeboks over, hvad der er gået galt.

Glasurerne, som er to forskellige, har begge fungeret fint sidste år, mon de har overskredet sidste salgsdato ? - Hmm, det har jeg aldrig hørt om før.

Måske de er glaseret for tykt, har fået for meget varme, - måske har jeg ikke kunne styre brændingen og de har reduceret allerede i tønden, - det er nemlig begge kobberholdige glasurer. Der er mange muligheder.

Det ene emne brændte jeg om, men med samme kedelige resultat, trods en bedre styret brænding og ingen reduktion efterfølgende, der skulle have resulteret i en turkis glasur.

Så ingen billeder af de rædsler :-(

Men til slut et billede af de færdige hjerter, som er flyttet ind til naboen som tak for friskbagte hindbærsnitter til aftenskaffen onsdag.


Bemærk farveforskellen, der skyldes to forskellige brændinger. - Raku er sjovt, spændende og total uforudsigligt.

3 kommentarer:

  1. Hejsa
    Det kan godt være varmen, der gør at brændingen ikke arter sig.
    Hvis det bliver for varmt, bliver det ofte en ubestemmelig brun farve.

    SvarSlet
  2. Hej Dianna.

    Har efterfølgende set på min ovnplade, der var med i brændingen. Der er små "drys" af min turkise glasur og her er det blevet det velkendte turkise farve.

    Så tro fejlen var for tyk glasering, al for meget af "det Gode".

    Ville have brændt igen i weekenden, men druknede i regn.

    Glæder mig til at få fut i tønden igen.

    SvarSlet