torsdag den 25. august 2011

Endelig fyraften

Tankerne har svirret i hovedet hele dagen og fingrene har dårligt kunne holde sig i ro, men fyraften ville bare ikke indfinde sig hurtigt nok.

Jeg har længe leget med tanken om at putte organisk materiale i leret for at skabe et let og luftigt resultat. Men jeg syntes ikke, jeg kan finde nogen oplysningen om muligheder og fremgangsmåder nogen steder, - hverken i litteraturen eller på nettet.

Jeg har en krukke stående klar til brænding, hvor jeg har blandet papirfibre fra gamle aviser i. Aviserne rev jeg i stykker og slemmede op i vand og så røg de en tur i blenderen, blev siet og det meste vand pressede jeg ud. Så æltede jeg en passende mængde i leret og gik igang.

Problemerne med at blande ting i leret er jo flere. Først er der jo risikoen for at der kommer luftbobler i leret, hvilket vil på leret til at revne under brændingen. For når luft bliver varmt, udvider det sig og leret vil revne. Der er også det, at leret trækker sig sammen, når det tørrer. Hvis materialet, jeg har blandet i leret ikke kan trække sig tilsvarende sammen, vil leret revne pga. spændinger.

Så trods mange odds imod, standsede jeg knallerten på vejen hjem og samlede en pose halm i grøften.
Så her er et forsøg med halm i leret.... Håber det holder :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar