lørdag den 6. august 2011

Lige et hurtigt indlæg.

Har jo arbejdsweekend og har siddet og passet årets sommerudstilling i Kunstbrænderiet, Vejle Kunstforening. Havde 4 besøgende på 4 timer, gab gab, - sikke et spild af tid, når jeg har tusinde andre ting at give mig i kast med... Men men....

Hjemme brændte jeg den første ovnfuld ler i går. Eller rettere ovnen blev startet torsdag aften og brændte op til 1060 grader mens vi sov.

Denne gang fik vi skrevet el-måleren af inden start og ovnen havde spist 26 kwh på denne brænding. Faktisk billigt, når jeg sammenligner med de priser, jeg betaler "ude i byen" for at få brændt effekter.

Da jeg tog på arbejde fredag morgen var ovnen stadig varm, ca 400 grader. - Og først over middag kunne min mand åbne ovnen og se resultatet.

Svampen, den mest røde i midten, var spændingens midtpunkt. Den er nemlig lavet af ler ude fra marken bag vores hus. Leret er gravet op, slemmet med vand og har stået og bundfældet og tørret i 4 uger, inden jeg kunne forsøge at arbejde med det. Et kæmpe arbejde...

Men det lønnede sig, leren er brugbart og jeg er vild med farven :-)

Kattekyllingerne med begitningsdeko er også blevet skønne og skal nu blot have et strejf af sandpapir og en klar glasur.

I går efter spisetid tog jeg "Tøffe" ud til Lillebælt.

Grebet af succesén hentede jeg en kæmpe  portion Lillebæltler, så stor en portion at min stofposes hanke gav op, Så sikke et slid at slæbe leret tilbage til Tøffe.
Blå Lillebæltler...
En rigtig hyggelig aftentur, hvor jeg næsten havde stranden for mig selv... Ren afslapning.

Hjemme igen blev leret stillet i blød og jeg slemmede en lille portion i dag, som er sat til bundfældning og tørring. Så om 3-4 uger ved jeg om leret kan bruges og har været "umagen" værd. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar