onsdag den 28. september 2011

Grønt guld ?

Den første gang vi besøgte øen Saõ Miguel endte vi på en strand, hvor vi snorklede imellem klipper af lava, som dannede naturlige bølgebrydere og gjorde at vi kunne svømme beskyttet, selvom voldsomme dønninger hamrede mod kysten.

Efter endt besøg hos fiskene, fandt vi en plet på stranden, hvor folk gennem tiden havde ryddet alle stenene til side, så man kunne sole i lavasandet. Ved det første besøg på stranden lagde jeg mærke til at der i lavasandet var en masse små grønne sandkorn. Jeg samlede en portion af de største grønne korn og bar dem hjem i en ølkapsel.

Manden drillede mig og sagde, at det bare var knuste øl flasker, men så mange ølflasker kunne folk da ikke have efterladt, der på stranden.... Så ved næste besøg på stranden lod jeg mærke til, at der i mange af lavablokkene var indeslutninger af disse grønne krystaller. HA, sagde jeg til manden, ølflasker pøj!

Tilbage i Danmark fik jeg gang i google, da jeg jo er nysgerrig. Og google kunne fortælle at det er olivin-krystaller, - også kaldet peridot, når krystallerne er i smykkekvalitet. Mineralet olivin (Mg,Fe)2SiO4 findes mange steder på planeten og i rummet.

Jeg har i år samlet en portion krystaller, som jeg vil bruge til forskelligt. De største, som er ca 3x4 mm vil jeg prøve at bruge sammen med silverclay og lave nogle smykker.

De små krystaller vil jeg prøve at bruge til noget keramik som en del af glasuren, hvis jeg kan smelte det. Men da jeg har fundet smeltetemperaturer imellem 1200-1900 grader er det ikke sikkert, jeg kan smelte det. Så vil jeg forsøge at fastsmelte krystallerne i glasuren, så de bliver en del af glasuren, men det kræver nogle prøvebrændinger, for at se, hvordan krystallerne reagere i varmen og under afkølingen. Spændende - spændende...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar