lørdag den 1. oktober 2011

Jeg er blevet "moster"

Hi hi, ja "moster" i mit eget lille mosteri... Altså, det drejer sig om efteråret overflod af frugt.

Disse æbler er fra kolonihaven, hvor jeg var ude og klippe græsset i går. Inden jeg startede plæneklipperen, samlede jeg alle de nedfaldne æbler. De værst medtagne røg over i blomsterbeddet, hvor fugle og insekter vil tage sig kærligt af dem og omdanne dem til dejlig muld. De andre røg i kassen og med hjem. Manden havde i forvejen hentet 3 kasser pærer til huse fra vores gamle naboers pæretræ.

I dag skulle vi have ryddet op i skolesalen, hvor der stadig står flyttekasser med indhold i skøn blanding med vasketøjet fra ferien(nyvasket altså) , kufferter og byggematerialer. Men vejet var simpelthen al for godt til at lure rundt inde, så jeg flyttede ud på skoletrappen med frugt i kassevis og urtekniv.

Her blev stilke, blomster, pletter og evt. råd skåret bort med (al for) skarp kniv (av av min tommel) og bagefter fik frugten en tur i saftcentrifugen, hvorefter pulpen fik en vridetur i klædet, så de sidste gyldne dråber ikke gik til spilde.

Hele dagen gik al for hurtigt, og slutresultatet blev til 15 ltr. pæremost og 4 liter æblemost.Og en masse smagsprøver, nam nam.
Friskpresset venter mosten nu på køl, for planen er, at vi skal lave cider. Men cidergæren kommet tidligst mandag, så køleskabet er fyldt godt op så længe :-)

Så med alle frugtkasser tomme, kan jeg med god samvittighed tage på højskole i morgen. Så må manden overtage slagets gang herfra og styre ciderbrygningen med hård hånd.

Og næste weekend venter æbletræet i kolonihaven, - denne kasse var jo kun "nedfaldsfrugt". Træet bugner af røde, sprøde, saftspændte æbler. Og jeg har netop fået en spritny frugtplukker med udtræk af manden :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar