onsdag den 12. oktober 2011

Raku take #1.

Da økonomien er stram som arbejdsløs, har jeg tænkt lidt kreativt i forhold til rakuovn.
Jeg lånte naboens trækulsfyrede smeltedigel og skiftede diglen. der indeholder metallet, ud med en ovnplade til keramikovnen og så blev der tændt op med trækul og sat blæs på med røret, der indeholder en blæser.

Reduktionstønden, tja det er den gamle kuglegrill, som virker fint til formålet :-)

Første brænding gik ikke så godt. Manden havde brændt alle kullene af, mens jeg gjorde klar med glasering og brugte køkkenovnen til at tørre tingene i.
Da jeg fik fyldt flere kul på gik det straks meget bedre... Men pga. den lange opvarmningstid og trækket nedefra, lå der meget aske på emnerne. Desuden valgte jeg IKKE at dække emnerne med ret meget savsmuld i reduktionen, hvilket gav mindre ild. - Og mindre reduktion.

Resultatet blev kedeligt, så det er en ommer. Men så kom der godt gang i "ovnen" og de næste 3 brændinger gik forholdsvis fint. Men dagslyset slap op og jeg savnede min pandelampe :-/
Rakuovn i aftensmørke, meget hyggeligt!
Men nogle af tingene blev faktisk rimeligt ok og jeg skal have tønden startet op igen snart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar