mandag den 14. november 2011

Jeg juler på livet løs....

Forglødningen gik flot, alt holdt, - altså næsten...

Der var et par kugler i bunden af ovnen, der revnede. Den ene var af den lokale rødler, så det forstår jeg på en måde godt, da leren er lidt ustabil og gerne vil revne. Desuden var jeg gået til grænsen og havde glittet den. Så det var vist mere end leren ville være med til....

Den anden kugle var vist bare hysterisk, da der ikke umiddelbart var grund til at den skulle revne. Men tager et nærmere kig på den senere.

Alt det tvangstørrede holdt fint, så det var bare lykken. Og vejret var super i går, så jeg startede raku-essen op og fik brændt alt, der skulle i raku-ilden.

Sikke en omgang.... Men det er nu atid sjovt at se, hvad der kommer op af tønden. Noget var over al forventning, andet skuffede lidt, men alt i alt vellykket.

Især de små julehjerte ophæng er jeg glad for...

Så nu har jeg fået blod på tanden og håber at kunne få fyldt ovnen til endnu en forglødning, primært med juleting til rakutønden. Så jeg arbejder på højtryk.... Og det er sjovt!

Jeg mangler også at rakubrænde mine ænder. På en kattekylling prøvede jeg med første forsøg med hjemmelavet gul rakuglasur, men jeg var ikke tilfreds med farven og valgte at vente med at brænde ænder, til jeg fik mixet en kraftigere gul.

Så jeg har arbejdet videre med opskriften idag og har to prøve-ænder klar... OG så var jeg lige omkring Grethes Keramik og hente lidt forsyninger. Bl. a. ceramas gule rakuglasur, en vårgrøn rakuglasur og molochite til min støbeporcelæns opskrift. Og 25 kg. støbeler pulver, da sækken snart er tom.

Men puha det er blevet sent nu og jeg vil skynde mig i seng....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar