onsdag den 6. februar 2013

Onsdag uge 6

I dag blev jeg lokket, - ja sådan rigtigt lokket..

Der var nemlig nogen i gang inde ved glaspusterne og så måtte jeg jo lige ind og kigge. Og inden jeg fik set mig om, stod jeg og fiskede 1100 grader flydende glas op med piben, - ja altså det der pusterør.

Øj, det var varmt og svært... Der er mange ting at holde styr på, alt sammen på en gang.

Først skal man styre den 1,25 m lange pibe, hvor der gerne skulle hænge en klump rødglødende glas. Ind i ovnen og fiske en klump op, lave en anfang som det hedder.

Så over på bænken og arbejde. Men mens man går skal man hele tiden holde øje med de andre i lokalet, så man ikke kommer til skade med det varme glas.

Og piben skal holdes vandret og drejes hele tiden, så glasset ikke glide af. Det er jo varmt og blødt som gele og tyngdekraften trækker i det hele tiden. Holdes piben opad, glider glasset ned på piben og det duer ikke, ommer.

Holdes piben nedad, kan glasset blive for langt og det duer heller ikke, ommer.

På bænken lægges piben vandret på to skinner og drejes stadig hele tiden. Så bearbejdes glasset med en ske af træ, der skal holdes drivvåd, - ellers går der jo ild i den!

Glasset presses frem mod enden af piben og formes derefter til en form, der mest af alt ligner en tulipanknup. Og så skal der blæses, - alt dette skal gøres lynende hurtigt, ellers køler glasset og så kan man ikke arbejde mere med det, men må varme det op i ovnen igen.

Det at blæse kan være temmeligt hårdt, hvis glasset er for koldt. Så kræver det mange kræfter.
Men gør man det rigtigt, kommer der en lille bobbel inde i glasset, der hvor piben slutter.

Så skal der mere glas på, så tilbage i ovnen og fisk, - husk strålevarmen fra det flydende glas, av av hvis man er for længe om det.

Tilbage på bænken, husk at dreje piben hele tiden, form glasset med skeen, pust, husk at dreje, pust igen, mere varme, tilbage i ovnen og varme op, husk at dreje piben, piben skal være vandret, husk at dreje piben. Tilbage på bænken, dreje puste dreje... Ikke nemt.

Tror jeg prøvede 5 gange, og resultatet af alle anstrengelserne er en lille meget deform og skæv glaskugle, - men jeg har "næsten" selv lavet den :-) resten var mislykkede forsøg.

Jeg nåede ikke at tage billeder, men vil se om jeg kan få knipset nogen i morgen. Der kommer i hvert fald billeder af glaskuglen, som ligger hele natten i afspændingsovnen. Ovnen er 500 grader varm og køler glasset langsomt af over natten, for at fjerne spændingerne i glasset. Ellers ville glasset sprænge sig selv, puf!

Nå, men på lerfronten blev det ikke til så meget. Fik lavet voks&vaske deko på den store vase. Dvs. jeg malede deko med bivoks og vaskede efterfølgende den læderhårde vase med en fugtig svamp. Derved fjernes noget af leren og der hvor voksen er, bliver mønstret derfor forhøjet.

Jeg fik også lavet sparegrise, se billedet nedenunder....

Godnat fra mig, inden længe er det jo torsdag.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar