torsdag den 24. oktober 2013

Busy busy busy


Der er keramik overalt....

There's ceramics everywhere...


Garnugler, julemand og træer...

Yarn owls, santas and trees...


Porcelæn og stentøj stod for tur idag. Har skrabt sammen til en ovnfuld over de sidste par måneder. Det viste det sig, at der var mere end en ovnfuld.

Porcelain and stoneware are up today. I've been collecting things the last couple of month. It turned out, that there was more than fits in the oven.


Færdige skåle, forglødte småting og ting der tørrer i en stor pærevælling. Lige nu foregår der tusinde ting i mit værksted og jeg har næsten gang i for mange projekter på en gang.

Finished bowls, bisqued small stuff and things drying all piled up. Right now my workshop is filled with a thousand projects and I've almost bitten off more than I can chew.

Men stædig som jeg er, vil jeg jo både arbejde i ler, stentøj og porcelæn samtidigt. Det kan da ikke være så svært, kan det?

Stubborn as I am, I want to work in earthenware, stoneware and porcelain at the same time. It can't be that hard, can it?

Nogle ideer er bedst til porcelæn, andre til stentøj og til de sidste er ler superfint. Jeg har også fundet ud af, at glasurer til lertøj mange gange bliver væsentligt bedre på lertøj. Før brugte jeg stentøj og brændte til lertøjstemperaturer, hvilket gav nogle skuffelser. Som om at glasur og ler ikke arbejdede sammen. Nu har jeg fundet de "kasserede" glasurer frem og fået strålende resultater. - Og så er farvepaletten altså federe ved lavere temperaturer.

Some ideas work best with porcelain, some with stoneware and the rest will do nicely in earthenware. I also found out, that some earthenware glazes work better on earthenware clay. Earlier I used stoneware and fired it to earthenware temperature, which resulted in some failures and disappointments. Glaze and clay just didn't match. Now I've given the 'discarded' glaze a new chance and gotten nice results. - And the colorchart is more appealing at lower temperatures.


Nisser i venteposition...

Santas waiting their turn...


Og se! Min første thepotte. Indtil nu har jeg frygtet 'thepotten', men den var faktisk ikke så svær at lave, som jeg havde frygtet. Så nu er jeg nærmest bidt af thepotter og kan næsten ikke vente med at komme igang med den næste. 

And behold! My first teapot. Until now I've dreaded the 'teapot', but it wasn't so difficult to make, as I've imagined. So now I can't wait to get started on the next teapot.

Nok for nu, skal ud og checke ovnen...

That's it for now, have to check up on the kiln...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar