onsdag den 5. februar 2014

Januar endelig slut...

Så sluttede Januar, våd koldt med et snert af vinter. Solen så vi ikke meget til og det kan mærkes på energiniveauet. Viseren står næsten på nul. Men lidt bliver det til, meget lidt.


 Finally January ended, wet, cold and with a hint of winter. We didn't see much to the sun and it can be felt at the level of energy. The pointer is almost at zero. But I've got a little done, very little.

 

Jeg har fået forglødet en ovnfuld, mest stentøj. Som hende nissemor. Men ak, hun har nasset min ovnplade fuld af aske. Jeg havde nemlig stoppet hende med aviser, mens jeg byggede hende. Disse havde jeg glemt alt om.

I've gotten an ovenfull bisquefired, mostly stoneware. Like goblinmom. But behold, she's made a mess on my ovenplate. I've used newspapers to support her inside, while I build her and then forgotten all about them. 


Nissemor har jo haft selskab af disse vinterblege damer i varmen. De skal have noget farve og med i ovnen næste gang også.

Goblinmom was in company with these winterpale ladies. They're keeping her company again in the next fired, when they all got some color.


Flere forårsblomster er der altid plads til, sammen med nogle små tallerkner og en masse andre småting. Jeg vil helst ikke spilde plads i ovnen. Så det gælder om at samle og planlægge.

More springflowers always fits in the oven, along with some small plates and other small stuff. I hate to waste space in the oven. So it's all about hording and planning.


Og så har jeg haft porcelæn på drejeskiven for første gang. Og for mig er porcelæn noget man arbejder med, når resultatet skal være tyndt og transparent. Ellers kan man ligeså godt bruge stentøj.

Mit porcelænsler har jeg har stående i flere år, så det skulle lige vædes og æltes op inden brug. Nu glæder jeg mig til at se, hvor meget det krymper i brændingen. For jeg har faktisk et projekt i tankerne...

And for the first time ever I've had porcelain on the wheel. And for me porcelain is something to use, if one wants the result to be thin-walled and translucent. Otherwise stoneware would do the job.

My porcelain has been sitting around for some years and needed some moisture and wedging before I could use it. So now I'm eager to see how much it shrinks. If it's a succes, I've already got a project in mind.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar