onsdag den 10. maj 2023

Eksperimenter

 Som jeg skrev i et tidligere indlæg, har jeg været ude ved vandet og samle lidt "jord".

Fredericia, som er min hjemby, er jo omkranset af vand på 2 sider og jeg har fra barnsben brugt meget tid ved vandet. Jeg nyder en frisk tur langs stranden, - det givet ny energi og ro i sindet.


På billedet er det jernholdigt sand fra Røjle Klint. Klinten bliver eroderet af havet og ny jord og ler kommer frem efter hvert blæsevejr.

Dette jernholdige sand måtte jeg prøve at have med i en brænding for at se, hvordan det eventuelt påvirker farven på glasurerne og om kvartsen i sandet smelter ud eller hvad der sker.


Her er sandet kommet på en af globerne, - lidt modigt gjort, da jeg jo ikke ved om glasuren kommer til at løbe mere pga. sandet. På billedet er ler´en rå, dvs. endnu ikke brændt første gang.

Ved den første brænding, som kaldes "forglødning" (950 grader), skete der ikke nogen ændring. Sandet lignede sig selv, hvilket jeg også havde regnet med.






Her er det færdige resultat, efter glasurbrænding til 1235 grader. Sandet er smeltet/boblet op og har blandet sig med glasuren på en interessant måde. Umiddelbart har det ikke fået glasuren til at løbe mere, end den plejer.

Jeg kan godt lide den spændende tekstur, sandet har lavet og jeg har planer om at bruge denne effekt på nogle kommende skulpturer.

Ved næste stentøjsbrænding(1235 grader) vil jeg prøve at se, hvad der sker med sandet, hvis det kommer alene i en lille skål og udsættes for den høje varme. Vil det mon smelte? - eller vil det forblive uforandret? - Det bliver spændende.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar