søndag den 6. januar 2013

Inspirationen blomstrer.

Jo jo, den er skam god nok. Jeg har været flittig i weekenden.

I går fik jeg fyldt ovnen til forglødning af lertøj. Jeg fik drejet nogle skåle og ryddet op i en masse rod.

I dag har jeg tømt ovnen og alt holdt, selvom det var ting lavet af forskelligt ler fra mit forråd på 1,5 ton. Da jeg ikke kender typen på de ler, jeg har brugt, bliver det glaseret til lertøjstemperatur.

Så det har jeg været igang med idag, glasere glasere... Og ælte ler op som jeg har haft lagt i blød. Mit lerforråd, som jeg købte 'brugt', er for hoveddelen tørret ind og skal knuses og slemmes op, hvorefter jeg så kan tørre det ind og ælte det op til brug.

Så da jeg havde kørt mine 'sjatter' i bund, har jeg fundet nogle nye poser med spændende indhold, der skal slemmes op. Det sidste hold viste sig at være en ler med ca 15 % meget grov chamotte. Ikke lige noget jeg kan bruge lige nu, men nu kan jeg da få mærket det op, så jeg kan finde det, når det skal bruges.

Nu mangler jeg blot en leverance fra Tyskland med en ny lertøjsglasur til de bestilte kaffekrus. Så jeg hepper på posten hver dag, så jeg kan få glaseret færdig og få ovnen fyldt.

Se mine krokus. De er blevet rigtigt gode, det første hold, der har fået sinterbegitning. Nu mangler de blot en klar glasur, så kan de pynte smukt. Bare jeg dog havde tænkt på at give dem en løgknold, ligesom det næste hold. Så er de nemlig nemmere at glasere.




3 kommentarer:

  1. I'm very impressed with the crocus bulb flowers!

    SvarSlet
  2. Thank you both for your kind words.

    The crocus flowers just popped out one evening while watching tv. I've been playing around with the idear a long time, but now the longing for spring made them pop out.

    I've used vitreous slip on the first set, brushed on greenware and bisque fired. Now the just need a clear glaze. Only problem is, that I didn't add the bulp to the first set, so they will be a struggle to glazefire.

    SvarSlet